Page 126 - Demo
P. 126

TI Python BootCamp CREATIEF MET FIGUREN
2. Creatief met lijnen en bogen
2.1. Robot
Met enkele rechthoeken en twee cirkels tekenen we onderstaande robot: from ti_draw import *
dim=get_screen_dim() set_window(0,dim[0],0,dim[1])
set_color(0,0,255) fill_rect(120,150,60,38) fill_rect(116,78,68,70) fill_rect(96,88,18,60) fill_rect(186,88,18,60) fill_rect(123,16,25,60) fill_rect(152,16,25,60) set_color(255,255,255) fill_circle(135,172,10) fill_circle(164,172,10)
Het tekenen van de robot in een for-loop plaatsen, zet de robot in beweging:
from ti_draw import * dim=get_screen_dim()
set_window(0,dim[0],0,dim[1]) use_buffer()
for i in range(-50,50): ¨¨clear() ¨¨set_color(0,0,255) ¨¨fill_rect(120+i,150,60,38) ¨¨fill_rect(116+i,78,68,70) ¨¨fill_rect(96+i,88,18,60) ¨¨fill_rect(186+i,88,18,60) ¨¨fill_rect(123+i,16,25,60) ¨¨fill_rect(152+i,16,25,60) ¨¨set_color(255,255,255) ¨¨fill_circle(135+i,172,10) ¨¨fill_circle(164+i,172,10) ¨¨paint_buffer()
Zonder gebruik te maken van de buffer()-statements, genereert de for-lus een flikkerend beeld van de bewegende robot.
use_buffer() zorgtdat alles in de achtergrond(geheugen) wordt getekend totdat paint_buffer() de buffer tekent.
Python GRAFISCH
       Het is aan te raden de buffer te gebruiken indien veel objecten getekend worden (snelheid) en indien het scherm regelmatig wordt gewist voor nieuwe objecten (flikkeren).
© 2020 T3 Nederland – T3 Vlaanderen 4 www.t3nederland.nl – www.t3vlaanderen.be




















































































   124   125   126   127   128