Page 151 - Demo
P. 151

TI Python BootCamp Python KLASSEN & ATTRIBUTEN OOP
Na het declareren van een cirkel object – c = Cirkel(-3,10,2) wordt een object Cirkel aangemaakt in het geheugen. De attributen(eigenschappen) kunnen als volgt opgeroepen worden en eventueel aangepast.
Voor de argumenten van __init__ (alsook voor andere methodes) kan als volgt aan de argumenten een standaard-waarde toegekend worden:
def __init__(self,xcoord=0,ycoord=0,rad=10).
Een Cirkel-object kan in dit geval gedeclareerd worden zonder argumenten
c = Cirkel().
Tot hiertoe hebben we de volgende terminologie van object georiënteerd
programmeren geïllustreerd:
• een klasse, het model of de standaard van de mogelijkheden wat een object kan zijn en doen
• een object, de instantie van een klasse m.a.w. een concrete entiteit van een klasse
• een instantie, is als een object maar laten we even terug naar het concept auto:
o een blauwdruk voor een auto-ontwerp is de klasse-beschrijving
o alle auto's die op basis van die blauwdruk zijn vervaardigd, zijn objecten van die klasse o uw auto die van die blauwdruk is gemaakt, is een instantie van die klasse.
De termen instantie en object worden vaak door elkaar gebruikt en de meest voorkomende term is object. In het volgende deel bespreken we methodes van een klasse.
     © 2020 T3 Nederland – T3 Vlaanderen 3 www.t3nederland.nl – www.t3vlaanderen.be




















































































   149   150   151   152   153