Page 33 - Demo
P. 33

TI Python BootCamp VERDIEPING 1
1.4. Opdracht 2 – Grafen
Een graaf is een verzameling van punten, knopen, waarvan sommige knopen verbonden zijn met lijnen, de zijden van de graaf. Grafen worden o.a. in de informatica gebruikt om het dataverkeer over netwerken weer te geven en te analyseren.
Python BASICS
  Eén van de eerste grafen-problemen is het probleem van de zeven bruggen van Koningsbergen: Is het mogelijk een wandeling te organiseren zodat je precies één keer over iedere brug wandelt. In 1736 loste Leonard Euler dit probleem op.
Euler bewees dat zo’n wandeling, een Euler pad, alleen mogelijk is indien de graaf geen of exact twee oneven knopen heeft. Een knoop is oneven als er een oneven aantal zijden samenkomen.
Schrijf een programma dat, gebruikmakend van een dictionary die als keys de knooppunten van de hiernaast afgebeelde graaf heeft, bij input van een knoop x als output een lijst van knopen geeft waarmee x verbonden is d.m.v. een zijde.
2. Sets of verzamelingen
Het data type set is een ongeordende collectie van unieke elementen; m.a.w. wiskundig gezien een verzameling. We laten het aan de lezer over te experimenteren met sets en de methodes beschikbaar voor sets.
          © 2020 T3 Nederland – T3 Vlaanderen 3 www.t3nederland.nl – www.t3vlaanderen.be

























































































   31   32   33   34   35