Page 64 - Demo
P. 64

TI Python BootCamp Python VERDIEPING 2 ITERATIES & FUNCTIES
7. Opdrachten
7.1. Integer-input 𝑛 ≥ 0
Schrijf de code voor een input die enkel een geheel getal 𝑛 ≥ 0 aanvaardt en blijft vragen voor input totdat een aanvaardbare waarde is ingegeven:
 o Indien de input geen geheel getal is, print “Verkeerde input – Probeer opnieuw”,
o Indien de input een negatief geheel getal is, print “Negatief getal – Enter een positief getal”.
Bereken m.b.v. van deze input-code en de onderstaande code 𝑛! voor 𝑛 ≥ 0.
def fac(n):
¨¨if n==0:
¨¨¨¨return 1
¨¨else:
¨¨¨¨faculteit = 1 ¨¨¨¨for i in range(1,n+1): ¨¨¨¨¨¨faculteit *= i ¨¨¨¨return faculteit
# Input van enkel een geheel getal 𝑛 ≥ 0. ......
print("De faculteit .......gem ) 7.2. Dobbelen met Pascal
Daar hij dit helemaal niet verwachtte, vroeg hij uitleg aan Blaise Pascal (1623-1662). Pascal vertelde hem dat de kans op winst respectievelijk 0,518 en 0,491 zijn.
De volgende codes simuleert beide dobbel-experimenten: o worpen = [randint(1,6) for i in range(0,4)]
6 in worpen
o worpen = [(randint(1,6),randint(1,6) for i in range(0,4)]
(6,6) in worpen
Schrijf programma’s die beide dobbel-experimenten uitvoert, met:
o na iedere uitvoering de optie om verder te stoppen (0) of verder te spelen (1), o het aantal experimenten wordt bij gehouden, aantal,
o het aantal keren gewonnen wordt bijgehouden, winst.
Benader/simuleer de kans op winst voor beide experimenten.
Blaise Pascal
  De Franse Chevalier de Méré ontdekte bij het dobbelen dat het kansrijker was om in vier worpen
 met één dobbelsteen minstens een keer zes te gooien, dan in 24 worpen met twee dobbelstenen
 minstens een keer dubbel zes.
   © 2020 T3 Nederland – T3 Vlaanderen 4 www.t3nederland.nl – www.t3vlaanderen.be







































































   62   63   64   65   66