Python Coding Contest

Wedstrijd coderen in Python voor creatieve leerlingen!


Wie schrijft de beste code en maakt hiermee de creatiefste kunst, bouwt de meest ingenieuze robot of
bedenkt de duurzaamste oplossing?


 

 

Geef je leerlingen op voor de Python Coding Contest georganiseerd door T3 Vlaanderen en T3 Nederland. Zodat ze zelf kunnen ervaren hoe Python en wiskunde samenwerken, met computational thinking als link tussen wiskunde en informatica.

Daag je leerlingen uit om creatief problemen op te lossen en een machine logische algoritmes te laten uitvoeren. Om zo concepten te onderzoeken en te leren begrijpen. Meer dan ooit is het nodig dat leerlingen inzicht krijgen in de constant digitaliserende wereld om hen heen. Zodat ze daar in de toekomst – zowel beroepsmatig als privé – hun plek in weten te vinden.

De onderwerpen waar je leerlingen zich op uit kunnen leven zijn:

  • Kunst
  • Robotica
  • Duurzaamheid


Wie schrijft de beste code en maakt hiermee de creatiefste kunst, bouwt de meest ingenieuze robot of bedenkt de duurzaamste oplossing?

Leerlingen vanaf de 2de graad en hoger kunnen hun code en video’s van de voortgang en het eindresultaat  insturen tot 30 april 2022. Op 20 mei maken we de winnaars bekend.
 


Waarom meedoen?

  • De Python-codeeractiviteit motiveert je leerlingen om wiskunde eens van een andere kant te bekijken.
  • Het algoritmisch denken van je leerlingen verbetert en ze werken aan 21e-eeuwse vaardigheden.
  • Onze Educatieve Technologie Consultant komt langs (maximum 2 uren) om jou en je klas op weg te helpen, zodat het je zo min mogelijk tijd kost.
  • De leerlingen kunnen de opdracht thuis maken, je beslist zelf hoeveel tijd je er nog in de les aan besteedt.
  • Een groepje leerlingen van 4-6 personen kan meedoen in 1 van de 3 categorieën en leuke prijzen winnen.
  • De 3 winnende scholen krijgen ook een prijs.
  • De creatiefste inzendingen laten we zien op de website en social media. Mooie reclame voor de school!

     


Win mooie prijzen!

Prijspakket team (3 keer)

Elk pakket bevat per persoon:

  • Eén Tello-drone
  • Eén Bol-cadeaukaart van € 25,- 

Prijspakket scholen (3 keer)

Elk pakket bevat:

  • Eén TI-Innovator™ Hub & TI-Innovator™ Rover
  • Eén TI-Nspire™ CX II-T handheld
  • Eén licentie TI-Nspire™ CX Premium lerarensoftware
  • Eén workshop 3D-printen
     


Categorieën

Voor hun creaties mogen leerlingen uitsluitend gebruik maken van Python op TI-technologie (handheld of computersoftware). Dit zijn de 2 toegestane handhelds (en tegelijk de categorieën):

  1. TI-84 Plus CE-T Python Edition
  2. TI-Nspire™ CX II-T (CAS)


Criteria inzending

Je stuurt de code en een video van maximaal 1 minuut van het hele proces incl. eindresultaat in. De volgende stappen zien we daarin terug:

  1. De brainstorm van de hele groep;
  2. De analyse van de gekozen opdracht, één of twee stappen;
  3. Het schrijven van de code;
  4. Het testen van de code;
  5. Het aanpassen van de code (indien nodig);
  6. De presentatie van het eindresultaat.


Jury

We zijn druk bezig om de Belgisch-Nederlandse jury samen te stellen. Binnenkort maken we de voltallige jury hier bekend. Zij zullen zich samen over alle inzendingen buigen.

De jury kijkt naar de kwaliteit en het niveau van het script en de originaliteit en creativiteit van het eindproduct. De jury roept in totaal 3 groepjes winnaars uit, deze winnen de teamprijzen. Ook de 3 winnende scholen krijgen een prijspakket. We maken de winnaars op vrijdag 20 mei 2022 bekend.


Beginnen met coderen en ontwerpen

Enkele voorbeelden van Python met TI-technologie:


TI-Nspire™ CX II-T (CAS)

from ti_draw import *
def kleur(k):
  c = [0,0,1,0,1,1,0,0] ; n = k%6
  set_color(240*c[n],240*c[n+1],240*c[n+2])
k = 0
for j in range(0,212/15+2):
  x = 30*(j%2)
  for i in range(0,318,60):
    for r in range(30,0,-5):
      k = k+1 ; kleur(k)
      fill_circle(i+x,j*15,r)
      set_color(0,0,0)
      draw_circle(i+x,j*15,r)


TI-84 Plus CE-T Python Edition

from ce_turtl import *
turtle.clear()
w = 6 ; a = 59 ; s = 600
turtle.pensize(0)
for i in range(1,s+1):
  if i%3 == 0:
    turtle.color(255,0,0)
  elif i%3 == 1:
    turtle.color(0,0,255)
  else:
    turtle.color(0,0,0)
  turtle.forward(i/w)
  turtle.left(a)


Begin hier stapsgewijs met coderen en bekijk voorbeelden en activiteiten om code te schrijven waarmee je graphics, robots en duurzame oplossingen maakt:


Ook op je computer of laptop programmeren?

Vraag een gratis softwarelicentie aan!

Leerlingen die graag op hun computer (pc of Mac) in Python willen programmeren, kunnen bij ons gratis een softwarelicentie aanvragen. Stuur een e-mail aan ETC_Benelux@ti.com dan regelen we dit.


Kunst als onderwerp

De Turtle-module is voor de leerlingen die kunst willen maken op hun handheld. Voor meer informatie over Turtle en om het te installeren, ga naar onze website:


Robotica als onderwerp

Leerlingen die met het onderwerp robotica aan de slag gaan, kunnen gratis een BBC micro:bit-startpakket aanvragen dat ze mogen houden.

Om je micro:bit compatibel te maken met TI-technologie,
klik hier.

Stuur een e-mail naar ETC_Benelux@ti.com om een micro:bit-startpakket aan te vragen.


Contact, regels en voorwaarden

Leraren die leerlingen inschrijven om deel te nemen aan de wedstrijd krijgen na inschrijving meer informatie toegestuurd.

  • Bekijk hier de regels en voorwaarden van de Python Coding Contest vind je hier.
  • Lees ook de privacyverklaring voor de Python Coding Contest.
  • Heb je vragen over de wedstrijd? Stuur dan een e-mail aan ETC_Benelux@ti.com.


Inschrijven

No-brainer, toch? Geef je leerlingen nu op!