Page 141 - Demo
P. 141

TI Python BootCamp Python VERDIEPING 4 GRAFISCH
2. Keyboard-input & lezen van de muis-positie 2.1. Keyboard-input
Voor het coderen van de onderstaande Optische misleiding veranderen we de variabele factor met behulp van het get_key()-statement (van de TI System-module) in een while-lus. We verminderen of vermeerderen factor met 0.05 door respectievelijk het intikken van ← en →.
De pijltjes-toetsen corresponderen in python met de volgende strings:
o ← “left”
o → “right” o↑ “up”
o ↓ “down”
Het teken van het patroon zelf, definiëren we als een functie.
from ti_system import * from ti_draw import * use_buffer()
def vierkant(x,y,zijde): ¨¨px=[x,x+z,x+z,x,x] ¨¨py=[y,y,y+z,y+z,y] ¨¨fill_poly(px,py)
def tekenen(): ¨¨set_color(255,255,255) ¨¨fill_rect(0,0,318,212) ¨¨set_color(0,0,0)
¨¨for j in range(8): ¨¨¨¨draw_line(0,j*z,318,j*z) ¨¨¨¨x=z
¨¨¨¨if j%2==1: ¨¨¨¨¨¨x=-factor*z ¨¨¨¨for i in range(0,12,2): ¨¨¨¨¨¨vierkant(i*z+x,j*z,z)
z=31 ; factor=0.5 ; key=" "
while key!="esc":
¨¨tekenen()
¨¨paint_buffer()
¨¨key=" "
¨¨while key not in ("esc","left","right"): ¨¨¨¨key=get_key()
¨¨if key=="right": ¨¨¨¨factor=max(-1,factor-0.05) ¨¨if key=="left": ¨¨¨¨factor=min(1,factor+0.05)
Merk op dat indien we het statement get_key(1) uitvoeren dat de code stopt met runnen tot dat een toets wordt ingedrukt.
      © 2020 T3 Nederland – T3 Vlaanderen 3 www.t3nederland.nl – www.t3vlaanderen.be













































































   139   140   141   142   143