Page 149 - Demo
P. 149

TI Python BootCamp Python KLASSEN & ATTRIBUTEN OOP
1. Objectgeoriënteerd
Objectgeoriënteerd programmeren is een systeem gebaseerd op objecten die bestaan uit data/gegevens (attributen) en code (methodes) om deze gegevens te bewerken of verwerken.
In Python worden objecten gemodelleerd als instanties (elementen) van een klasse. Een klasse kan beschouwd worden als een blauwdruk die de definitie van een object bepaalt.
Een klasse bestaat uit:
• Attributendiedetoestand/eigenschappenvaneenobjectvastleggen
• Methodes of functies die de toestand van het object aanpassen en het gedrag van een object bepalen.
Een speciale methode (de constructor) instantieert een object met zijn eigen waarden van de attributen; de toestand van een object.
Object Oriented Programming (OOP) laat programmeurs toe hun eigen objecten en bijhorende methodes te construeren en zo hun code modulair op te bouwen.
Klassen en objecten kan je vergelijken met objecten uit de ons omringende wereld zoals bv een auto.
  In Python Everything is an object.
In deze TI Python Bootcamp hebben we al veel gewerkt met objecten en methodes. Een voorbeeld hiervan is het
data-type lijst met de methodes append() & reverse() en de speciale methodes print() & len().
  We bekijken de basics van objectgeoriënteerd programmeren in Python.
© 2020 T3 Nederland – T3 Vlaanderen 1 www.t3nederland.nl – www.t3vlaanderen.be




















































































   147   148   149   150   151