Dynamische interactieve statistiek
Philip Bogaert en Guido Herweyers
Een onderzoeker of enquêteur verzamelt gegevens die hij via de beschrijvende statistiek tracht te modelleren met behulp van frequentietabellen, histogrammen en steekproefkarakteristieken. Een wiskundige filosoof gooit niet 6000 maal met een dobbelsteen maar zal vanuit de kansrekening wiskundige kansmodellen opstellen. Dit noemt men de verklarende statistiek. Wanneer een onderzoeker zijn proefondervindelijk model wil toetsen aan een model uit de verklarende statistiek betreedt hij het terrein van de inferentiële of inductieve statistiek. De bedoeling van deze workshop is een brug te bouwen tussen de statistiek van de derde graad secundair onderwijs en de statistiek waarmee heel wat leerlingen geconfronteerd worden in hun verdere opleiding. Dankzij de TI-84 vervaagt het rekenwerk en zijn formules vlotter toegankelijk, zodat leerkrachten die via projectwerk verder willen gaan, zich kunnen concentreren op de begripsvorming en de diepere achtergrond achter het verhaal van de statistiek. De TI-Nspire biedt nog een extra meerwaarde voor statistiek. Dit illustreren we in het tweede deel van de workshop.
Doelgroep
Al wie geïnteresseerd is in statistiek
Technologie
TI-84 (workshop) en TI-Nspire CX (demo)